مقالات

خواص باورنکردنی کشک

فواید کشک

کشک یکی از خوراکی های خوش طعم است که در تهیه برخی غذاهای مورد استفاده قرار می گیرد و خواص بسیار زیادی برای سلامتی بدن دارد.

 

از خواص باورنکردنی کشک میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

🔹 درمان پوکی استخوان

کشک منبع عالی کلسیم و فسفر است. مهمترین مصرف درمانی کشک، پیشگیری از بروز یا پیشرفت بیماری پوکی استخوان است؛از این رو، کشک‌ برای تامین نیاز بدن به کلسیم جهت تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها، گزینه بسیار ایده آلی است. مصرف منظم کشک باعث می‌شود استخوان‌ها قوی‌تر شوند و این امر از مشکلاتی مانند آرتروز و پوکی استخوان جلوگیری خواهد کرد.

🔹 ضد عفونی کننده طبیعی دستگاه گوارش

کشک اسید های آلی سرشاری دارد؛ از این رو می‌‌توان به عنوان یک ضد عفونی‌‌کننده برای دستگاه هاضمه و همچنین سلامت روده کوچک و بزرگ از آن استفاده کرد.

 

🔹 لاغری

یکی از خواص کشک، لاغری می باشد. در کشک هیچ گونه مواد قندی وجود ندارد؛ بنابراین مصرف این ماده برای رژیم لاغری مفید است. با توجه به مقدار زیاد کلسیم موجود در کشک، می‌توان از آن برای مبارزه با چاقی استفاده کرد. کلسیم تولید کورتیزول (هورمون استرس) را محدود می‌کند، همین امر باعث جلوگیری از افزایش وزن می‌شود. بنابراین، برای جلوگیری از ترشح هورمون کورتیزول، فرد باید مرتبا مقدار مشخصی کشک بخورد. مصرف حدود 500 گرم کشک در روز، برای تأمین کلسیم مورد نیاز بدن کافی است.

 

🔹 زیبایی و سلامت پوست و مو

از کشک نه فقط به صورت خوراکی بلکه به عنوان ضماد هم می توان استفاده کرد. مصرف ضماد کشک و مالش کشکاب برای درمان ریزش مو و پیشگیری از طاسی و کچلی بسیار مفید است. افرادی که دچار خشکی مو، شوره سر، موخوره و سایر مشکلات مربوط به سلامت مو هستند، می‌توانند از کشک استفاده کنند. اسید لاکتیک موجود در کشک، مواد مغذی و مواد معدنی مورد نیاز پوست سر را فراهم می‌کند که در نهایت، به کاهش شوره سر منجر خواهد شد. این ماده غذایی به افزایش نرمی پوست سر و موها کمک می‌کند.

 

🔹 ضد پیری و افزایش طول عمر

نتایج بدست آمده از تحقیقات نشان داده است که کشک دارای مقادیر فراوان پیش ساز گلوتاتیون است. این مواد به خوبی از دستگاه گوارش جذب می شوند. خواص مهم گلوتاتیون در کنترل رادیکالهای آزاد موجب پیشگیری از سرطانها ،کند شدن روند پیری و افزایش طول عمر سلولها می شود. به بیماران سرطانی بعد از هر وعده غذا 2تا 3 قاشق کشک پاستوریزه بخورانید.

 

🔹 کمک به هضم غذا

افرادی که مشکل سوء هاضمه دارند مصرف منظم کشک می‌توانند به برطرف شدن این مشکل، کمک میکند. از طرفی، کشک می‌تواند تعادل اسید معده را حفظ کند. توانایی کشک در مدیریت سطح پ هاش (pH)، آن را به یک درمان مناسب برای سوء هاضمه تبدیل می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *