مقالات

با فواید مصرف لبنیات بیشتر آشنا شوید

فواید لبنیات

فواید مصرف لبنیات بیشتر از آن چیزی است که به صورت عمومی می دانیم. مصرف مقدار مناسبی از لبنیات مواد مغذی و مورد نیاز بدن از جمله کلسیم، پروتئین و انواع ویتامین ها را تامین می کند که به طور خلاصه می تواند فواید زیرا به همراه داشته باشد.

۱- سلامت سیستم گوارش

عملکرد مناسب و سلامت سیستم گوارشی بدن از جمله فواید مصرف لبنیات به شمار می رود. محصولات لبنی تخمیر شده نظیر ماست، پنیر و دوغ منبعی از میکرو ارگانیسم های فعال هستند که می تواند میکروارگانیسم های طبیعی ساکن روده را در حال تعادل نگه دارد.

۲- سلامت استخوان ها

برای حفظ سلامت استخوان ها بایستی منابع غذایی غنی از کلسیم و ویتامین D استفاده شود که لبنیات از جمله شیر، پنیر و ماست یکی از منابع خوب کلسیم هستند که مصرف مرتب محصولات لبنی می تواند از بروز پوکی استخوان در سنین بالا پیشگیری کند.

۳- سلامت دندان

محصولات لبنی به دلیل داشتن مواد غذایی نظیر کلسیم، فسفر و پروتئین نقش به سزایی در سلامت دندان دارند. شیر یک نوشیدنی میان وعده مناسب می باشد. همچنین پنیر نیز در کاهش پوسیدگی دندان ها نقش به سزایی دارد به طوری که پیشنهاد می شود بعد از صرف مواد غذایی شیرین خوردن پنیر تاثیر به سزایی در کاهش پوسیدگی دندان ها می تواند داشته باشد.

۴- کنترل وزن

حفظ تعادل وزن با میزان دریافت انرژی از مواد غذایی و میزان مصرف انرژی در فعالیت های روزانه در ارتباط است. لذا مصرف محصولات لبنی کمک شایانی می تواند در کنترل وزن داشته باشد. به طوری که کاهش وزن در افرادی که حداقل ۳ وعده لبنیات مصرف می کنند بیشتر از کسانی است که مصرف لبنیات کمتری دارند.

فواید مصرف لبنیات

۵- حفظ سلامت عضلات

بعد از فعالیت روزمره و انجام ورزش، تامین پروتئین مورد نیاز بدن جهت خفظ سلامت عضلات بسیار مهم است. اما هر پروتئین نمی تواند این نقش را ایفا نماید ولی پروتئین های موجود در محصولات لبنی به دلیل نوع ترکیبات شان می توانند این نیاز بدن را رفع نمایند و به حفظ سلامت عضلات کمک کنند. همچنین شیر می تواند یک نوشیدنی مناسب بعد از فعالیت های ورزشی از طریق جایگزین مایعات و الکترولیت های از دست رفته بدن  باشد.

محصولات لبنی نقش زیادی در حفظ سلامت و کاهش خطر ابتلا به بیماری ها را می توانند داشته باشند که از مهم ترین فواید مصرف لبنیات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– سبک زندگی و رژیم غذایی نقش مهمی در کاهش بیماری های قلبی دارند به طوری که در تحقیقات نشان داده شده است افرادی که به طور مرتب از محصولات لبنی نظیر شیر، ماست و پنیر استفاده می کنند کمتر در معرض بیماری های قلبی هستند.

– یک رژیم غذایی سالم شامل ۵ گروه از مواد غذایی، میوه ها، سبزیجات، شیر، پنیر و ماست می باشد که نقش به سزایی در کنترل فشار خون دارند. مطالعات متعددی نشان داده است که مصرف حداقل ۳ وعده از محصولات لبنی نظیر شیر، ماست و پنیر در روز ارتباط زیادی با کاهش فشار خون دارد.

– تحقیقات نشانگر این است که مصرف محصولات لبنی در ارتباط نزدیک با کاهش سرطان روده است.

– مطالعات نشان دهنده این است که مصرف لبنیات با کاهش ابتلا به دیابت نوع ۲ نیز در ارتباط است.

نتیجه

با مصرف مرتب و حداقل ۳ وعده از محصولات لبنی شامل ماست، پنیر و شیر می توان به:

۱- سلامت سیستم گوارش (به دلیل وجود میکروارگانیسم های فعال در محصولات تخمیری)

۲- سلامت استخوان (به دلیل غنی بودن از کلسیم)

۳- سلامت دندان ها (به دلیل غنی بودن از کلسیم و فسفر)

۴- سلامتی و بازیابی توانی عضلات (به دلیل ترکیب خاص پروتئین ها و الکترولیت ها)

۵- حفظ تعادل وزن (کالری کم و مواد مغذی بالا)

کمک شایانی کرد همچنین می توان به استناد تحقیقات صورت گرفته خطر ابتلا به بیماری های زیر را کاهش داد.

– کاهش بیماری های قلبی

– کاهش خطر ابتلا به فشار خون

– کاهش خطر ابتلا به سرطان روده

– کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *