مقالات

طبع ماست گرم است یا سرد؟

مزاج ماست

طبع ماست چیست؟

طبع ماست سرد و تر بوده و بهترین روش مصرف ماست سنتی، استفاده به عنوان میان وعده است. هرچه طعم ماست به سمت ترشی برود، طبع آن سردتر می‌شود. همچنین ماست‌های رقیق‌تر، تری و سردی بیشتری دارند. در ضمن هرچه شیری که از آن ماست تهیه می شود پرچرب تر باشد، ماست از نظر سردی متعادل‌تر بوده و میزان سردی آن کمتر است. در ادامه با طبع ماست گوسفندی، طبع ماست گاومیش، طبع ماست میش، طبع ماست چکیده، طبع ماست موسیر و طبع ماست با سیر و همچنین مصلح ماست آشنا خواهید شد.

 

  • طبع ماست گوسفندی: 1 لیوان شیر گوسفند دارای 17 گرم چربی و 1 لیوان شیر گاو، دارای 2.4 گرم چربی است؛ بنابراین ماست تهیه شده از شیر گوسفندی، نسبت به ماست گاوی سردی کمتری دارد.
  • طبع ماست گاومیش: هر یک لیوان شیر گاومیش دارای 17 گرم چربی بوده و در نتیجه ماست گاومیش، مانند ماست گوسفندی، نسبت به ماست گاوی دارای سردی کمتری می‌باشد.
  • طبع ماست میش: : طبع ماست میشی نیز مانند ماست گوسفندی بوده و نسبت به ماست گاوی کمی سردی آن کمتر است.
  • طبع ماست چکیده: طبع ماست چکیده در طب سنتی سرد بوده ولی دارای رطوبت یا به اصطلاح تری کمتری است. همچنین از آنجایی که چربی ماست گاوی نسبت به چربی ماست گوسفندی کمتر است، طبع ماست چکیده گاوی دارای سردی بیشتری نسبت به ماست گوسفندی است.
  • طبع ماست موسیر: شاید با اضافه کردن موسیر به ماست این سوال به ذهنتان خطور کند که طبع ماست موسیر گرم است یا سرد؟ با توجه به طبع موسیر، که گرم و خشک است، با اضافه کردن موسیر به ماست، طبع آن به سمت تعادل رفته و از سردی آن کاسته می‌شود. طبع ماست چکیده موسیر نیز نسبت به نوع معمولی آن از میزان تری کمتری برخوردار است.
  • طبع ماست با سیر: طبع سیر نیز بسیار گرم و خشک است و طبیعتا اضافه کردن مقداری سیر به ماست، سردی ماست را گرفته و آن را متعادل می کند.

 

مصلح ماست چیست؟

زنیان، نعناع، آویشن، کاکوتی، پونه، کشمش، گل سرخ، زنجبیل، مویز، گردو و سیاه دانه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *